Adem je gelukkig

Als je aan yoga of mindfulness doet, weet je dit allang. Een goede ademhaling zorgt voor een gezond lijf en een gezonde geest. Op een rustige manier ademhalen reduceert stress. En van stress worden we niet gelukkig.

Tijdens mijn opleiding tot coach, leerde ik de hieronder beschreven oefeningen van de drie ademteugen. Ik ben er dol op omdat je ‘m op elk moment van de dag kunt doen. De oefening vraagt maar om twee minuutjes van je tijd. Als je bewust op je ademhaling let, kun je namelijk de spanning in je lijf niet vasthouden. En dat is heel fijn in ons drukke leven waarin we iedere dag heen en weer hollen.

 

Een oefening voor meer rust in je hoofd

Ga naar een plek waar het rustig is en niemand je afleidt. Zonder je even helemaal af zodat je alleen bent en geen prikkels van buitenaf bij je binnendringen. Ga rustig zitten op een stoel of op de bank of op je bed liggen.

Doe je ogen dicht. Luister naar je ademhaling. Zit deze hoog en adem je vanuit je borst? Deze zogeheten borstademhaling is kort en inspannend. Dat kost alleen maar energie. Breng je adem langzaam naar beneden en adem vanuit je buik. Buikademhaling werkt ontspannend. Je buik zet een beetje uit bij het inademen en bij het uitademen gaat je middenrif omlaag en spannen je buikspieren een beetje aan.

 

Doe nu het volgende:

  1. LOSLATEN – Adem langzaam en heel diep in. Ga met je gedachten naar de zin: ik laat alles los. En adem langzaam heel diep uit.
  2. RUST – Adem voor een tweede keer langzaam en diep in. Ga nu met je gedachten naar: ik voel me vrij. Adem heel langzaam en rustig uit.
  3. OPENSTELLEN – Haal voor een derde keer langzaam en diep in. Ga met je gedachten naar: ik sta open voor alles wat komen gaat.En adem uit….

Haal nog een keer rustig adem en open dan je ogen weer.

Nog een tip! Doe de oefening een paar keer per dag om lekker te ontspannen. Bijvoorbeeld voordat je ’s ochtends de auto instapt of voor of na een inspannende vergadering. Moet je eens zien hoe relaxed je ’s avonds op de bank zit na een harde dag werken.