In drie simpele stappen gedrag veranderen

Was het maar zo simpel. Dat je aan de hand van drie praktische stappen moeiteloos gedrag kunt veranderingen. Helaas, gedragsverandering vraagt nou eenmaal de nodige aandacht en oefening over een langere periode. Maar we kunnen het wel. Op je 16egedraag je je immers anders dan op je 45ste. Je ervaringen neem je met je mee, je gaat door verschillende levensfasen. Toch denken we dat we meestal niet in staat zijn om ons gedrag te veranderen. Dat zit echt tussen onze oren. We leggen graag de nadruk op de dingen die mis gaan. Als je je voorneemt minder tijd aan vergaderen te willen besteden, vallen de keren dat dat nog niet lukt je op. Of neem nou de manager die belooft beter naar haar medewerkers te luisteren maar nu even geen tijd heeft. ‘Zie je wel, ze is gewoon zo.’, wordt er dan vaak gezegd. Je hecht minder waarde aan de progressie dan de fouten die er gemaakt worden. Dat is jammer omdat je daarmee de kansen op succes en geluk verkleint.

 

Afvallen

Vergelijk het eens met afvallen. Stel je buurman wil 8 kilo afvallen. Je weet dat hij daarvoor gezonder moet eten en meer moet bewegen. Hij doet zijn best. Maar op een feestje zie je hem ineens aan de bubbels en het gebak. Wat denk je dan? ‘Dat gaat hem nooit lukken.’ ‘Dat moet hij niet doen, dat gaat fout’. Dat hij al twee weken lang beleefd ieder koekje bij de koffie afslaat en ’s avonds dapper een appel van de fruitschaal neemt in plaats van een zak chips open te trekken, willen we niet zien. Maar dat is wel hoe het in de praktijk werkt. We leggen de nadruk op de negatieve aspecten. Of het de buurman ook daadwerkelijk gaat lukken om af te vallen heeft er alles mee te maken of hij consequent zijn doel voor ogen blijft houden en of hij bij een geoorloofde misstap gewoon de draad weer oppakt.

Ik geef je geen driestappenplan maar wel drie praktische tips waar je je voordeel mee kunt doen als je je eigen gedrag of dat van anderen wilt veranderen:

 

Kies een waardevol doel

Reorganiseren, fuseren, digitaliseren, assertiever worden, zichtbaarheid vergroten, omzet verhogen, kosten verlagen. Allemaal wensen om een achterliggend doel te bereiken. Bij kosten verlagen kan het achterliggend doel zijn om je product (bijv abonnement op de sportschool) betaalbaar te houden voor je klanten en jezelf niet uit de markt te prijzen. Maar dan ben je er nog niet. Je doel is nog niet van waarde. Pas als je zegt dat daardoor een gezonde leefstijl voor iedereen haalbaar is, maak je het voor jezelf en anderen van betekenis.

Een waardevol doel werkt twee kanten op. Het krijgt betekenis in de relatie die je hebt met anderen. Het werkt zowel op persoonlijk vlak als voor je merk of organisatie. Stel je wilt assertieve worden. Doordat je zelfverzekerder wordt, verbetert de communicatie met anderen en de relatie met je collega’s. Niet alleen jij voelt je prettiger, je collega’s vinden de samenwerking met jou ook fijner. Nog een iets abstracter voorbeeld. Je wilt als bedrijf groeien en je marktaandeel vergroten door nieuwe klanten te werven. Dat zal je beter lukken als je weet wat jou en jouw klanten met elkaar verbindt. Duurzaamheid, schonere wereld, gelijke kansen voor iedereen, meer rechtvaardigheid, meer gemak of minder stress. Allemaal voorbeelden van waardevolle doelen om samen na te streven.

 

Vooral doorgaan

Als je van je faalangst af wilt, ben je daar niet in één sessie met je coach vanaf. Als je voor een grote groep mensen moet presenteren en je vindt dat doodeng zal het even duren voordat je er plezier aan gaat beleven. Blijf dicht bij jezelf en blijf oefenen. In kleine stapjes en met kleine succesjes schud je de angst van je af en win je aan zelfvertrouwen. Sla bij tegenslag niet een ander pad in. Houd je betekenisvolle doel voor ogen en blijf doorgaan op de weg die je gekozen hebt. Oefening baart kunst.

 

Focus je op het positieve

Focus je op het positieve. Houd een dagboekje bij waarin je je progressie bijhoudt. Als je dat lastig vind om voor jezelf of je team te benoemen, helpen deze vragen je wellicht:

  • Welke dingen heb jij gedaan vandaag waarin je de beste kant van jezelf liet zien?
  • Welke dingen heb je anders aangepakt dan voorheen?
  • Welke dingen heb je gedaan die je dichter bij je doel brengen?
  • Welke positieve dingen heb je al bereikt en wat is er al?

Zoals je hebt gelezen, gaan deze vragen over de dingen die je gedaan hebt. Over je handelingen, je gedrag dus.

Even terug naar de buurman die wil afvallen. Als hij na 30 minuten op de cross trainer voor de spiegel gaat staan, zal hij geen verschil zien. Maar door vol overgave iedere dag 30 minuten te trainen, raakt hij die kilo’s kwijt, gaat hij zich weer fit voelen en durft hij weer dingen te doen die hij eerst niet deed.

Voor gedragsverandering is er geen simpele drie-stappen-formule. Maar het is ook niet onmogelijk. Het is juist het tegenovergestelde. Iedereen kan het: succesvol zijn of haar gedrag veranderen om een fijnere situatie te creëren voor zichzelf of zijn omgeving!