Pijn is niet fijn, maar wel heel betekenisvol

Om maar meteen met de deur in huis te vallen…. Wat doe jij met de pijnlijke ervaringen in je leven? Bloei jij op of blijf je mislukken?

Het is verdraaid lastig om na te denken over de moeilijke momenten in je leven – simpelweg omdat ze te pijnlijk zijn. Pijn vormt herinneringen die onbewust invloed hebben op je gedrag. Dat gedrag kan je coping mechanisme ondermijnen. Je gaat op een niet effectieve manier om met een lastige situatie en zo sta je keer op keer je eigen succes in de weg. Toch zijn er mensen die ondanks heftige negatieve ervaringen, niet bij de pakken neer zijn gaan zitten maar effectief gedrag hebben ontwikkeld waardoor ze succesvol zijn. Hoe dat kan? Zij willen graag leren van dergelijke situaties en lossen de pijn op door nieuwe vaardigheden aan te leren die hen weerbaarder en krachtiger maken. Ze stoten zich niet twee keer aan dezelfde steen, om het zo maar te zeggen.

 

Op de proef

Iedereen krijgt in zijn of haar leven te maken met moeilijke zware momenten die negatieve gevoelens en emoties oproepen. Je kunt je bedreigd, moe, uitgeput, gekleineerd, niet gezien, verdrietig, somber of onrechtvaardig behandeld voelen. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Dergelijke momenten stellen je op de proef. Een proef om je af te vragen wie je bent en wat er voor jou werkelijk toe doet. Hoe handel je en welke triggers liggen daar achter verscholen? Zijn er ervaringen uit het verleden die ervoor zorgen dat je nu op dit moment zo op de situatie reageert? Of reageer je anders dan dat je eigenlijk zou willen? Stilstaan bij de negatieve ervaringen uit je leven is dus naast lastig ook buitengewoon waardevol.

Wil je niet in kringetjes rondblijven draaien, dan is het heel nuttig en praktisch om de negatieve ervaringen uit je leven eens op te schrijven. Eenmaal opgeschreven, probeer ze je dan eens voor te stellen als life changing events. Vertel jezelf: Dit gebeurt mij geen tweede keer meer. Een volgende keer pak ik het anders aan, dan doe ik namelijk…….. Of: als ik er nu op terugkijk dan had ik……..

Wat zou je in een vergelijkbare situatie anders doen? Met andere woorden welke gamechangers zet je in? Je kunt op die manier je zelfbewustzijn vergroten en je normen en waarden onderzoeken.

 

In de spiegel kijken

Tegelijkertijd kan ik je vertellen dat het bijna onmogelijk is om de balans op te maken van jezelf zonder hulp van een vertrouwde vriend, mentor of coach. Om echt bewust te zijn van je valkuilen, moet je iemand hebben die je een spiegel voor kan houden, zodat je je gedrag uit het verleden en heden kan bekijken en je blinde vlekken aan het licht komen. Een gezonde dosis moed en lef helpen ook om eerlijk naar jezelf te kijken en feedback te ontvangen.

Als je open staat voor het leren van je fouten, problemen en mislukkingen, kun je daar heel veel profijt van hebben. Je voelt je sterker, hebt meer zelfvertrouwen en bedenkt sneller een nieuwe aanpak bij conflicten en tegenslag. Zie de tegenslagen in je leven dan ook als waardevolle gebeurtenissen en kansen om te bepalen wie je bent, wat je aan de wereld wilt laten zien en om succesvoller te zijn. Gun jezelf de tijd voor zelfreflectie en het opdoen van hernieuwde energie.